Sidan är stängd och vi ber dig köpa öl och vin på drinko.se
Johnnie Walker
Med målet att sälja Jonnie Walker Whiskey till länderna runt om i världen satte Alexander Walker upp samarbeten med sjökaptener där de fick provision för varje flaska Jonnie Walker de sålde. På denna väg startade den globala expansionen av det idag välkända varumärket Jonnie Walker för 150 år sedan i Skottland. Varumärket ägs av Diageo och varje år säljs 130 miljoner flaskor av denna whisky. Till en början var Johnnie Walker varumärket känt som Walkers Kilmarnock Whisky och härstammar från ett arv av John, som gick under smeknamnet Johnnie, Walker efter att han började sälja whisky i sin butik i Ayrshire, Skottland. Försäljningen blomstrade, men efter Walkers död 1857 var det hans son Alexander Walker och sonson Alexander Walker II som var till stor del ansvariga för att marknadsföringen av den skotska whiskyn. Enligt John Walker, representerade whisky försäljningen åtta procent av företagets intäkter, resten av intäkterna kom från de andra produkterna i livsmedelsbuitken där whiskyn såldes. Siffran ökade dock till 95 procent när sonen och sonsonen tog över bolaget. De förändringar de införde var bland annat att ta fram de olika färgnamnen av whiskyn som idag särskiljer de olika varianterna av varumärket som finns. An annan förändring som hade stor inverkan på försäljningen var att Alexander flyttade den från livsmedelsbutiken till partihandeln. Alexanders började med sin tidigare erfarenhet som lärling i Glasgow, utveckla blended whisky. Även lokala smaker tenderade mot sötare franska konjaksmaker, och i och med detta fann Alexander sin marknad utomlands, i USA och Australien. Det var i dessa avlägsna länder som han sålde över en miljon liter av hans nyutvecklade blandning av gamla Highland Whisky. Och det var en perfekt blandning av rena skotska whiskysorter som senare skulle döpas för att hedra mannen som först satte sin tillit till Alexander, hans far, John Walker.Alexander Walker introducerade den ikoniska fyrkantsformade flaskan i 1870. Denna ser mycket snarlik ut än idag. Detta innebar färre brutna flaskor och fler flaskor passar samma utrymme. Den andra kännetecken för flaskan är etiketten, som appliceras i en vinkel. Denna sneda etikett betyder att texten kan göras större och mer synlig vilket innebär att flaskan även har lättare att särskiljas från sina konkurrenter.
Produktionen av Jonnie Walker sker idag i Leven, Fife och Shieldhall, Glasgow, men fram till 2009 skedde all tillverkning i den ursprungliga byggnaden i Kilmarnock, i östra Ayrshire i Skottland. Parollen: Born 1820-Still going strong, skapades under en varumärkesförbättring som skedde 1908, då James Stevenson var VD på företaget. Det har även Mr. Stevenson som döpte om flaskan från Walkers Kilmarnock Whisky till Johnnie Walker Whisky. Läs mer på www.johnniewalker.com
Det finns inga produkter som överensstämmer med urvalet.
KATEGORIER
Ta del av våra erbjudanden