Vanliga frågor

Här finner du de vanligaste frågorna om att handla på Laurens Vinhandel. Är det någon information du saknar kan du kontakta oss på kundservice@Laurensvinhandel.se.

Har ni en butik som jag kan besöka?

Ja vi har en butik på adressen Apenrader Str. 41-45 i Flensburg. Våra öppettider är Måndag-Fredag 08:00-20:00, Lördag 08:00-18:00.

Vad kostar frakten?

Vi tar ett fast fraktpris inom hela Sverige på 149 kr. Är din beställning på över 1950 kr bjuder vi på gratis frakt, oavsett vad ditt paket väger.

Betalar ni in den Svenska alkoholskatten och momsen

Ja, vi tar vi hand om betalningen av svensk alkoholskatt enligt svensk lag. Alla priser på webbplatsen inkluderar 25% moms och alkoholskatt. Utöver detta rapporterar vi även på månadsbasis till det Svenska skatteverket vår försäljning.

Betalar jag även Tysk alkoholskatt när jag handlar hos er?

Nej, den tyska momsen och alkoholskatten betalas inte då vi är registrerad distansförsäljare mot Sverge.

Vilka är mina fördelar med att handla hos er?

Dina fördelar är många och det är det nya sättet att handla dryckesvaror på.
- Du slipper köerna och stressen att anpassa sig efter butikens öppettider.
- Du behöver inte längre släpa tunga paket.
- Du väljer ut dryckerna hemma i lugn och ro efter dina behov.
- Du har 60 dagars öppet köp kan lämna tillbaka varorna om du ångrar dig.


Är priserna hos er dyrare än i Sverige?

Nej, ingen vara ska vara dyrare än vad den är i Sverige. Hittar du en vara som du kan köpa billigare i Sverige är det bara att kontakta oss så justerar vi det.

Kan paketet fastna i tullen?

Nej, varorna kan inte fastna i tullen då vi tar hand om betalningen av svensk alkoholskatt och moms, helt enligt svensk lag för distansförsäljning av alkohol.

Är det lagligt att handla alkohol på Internet?

Ja, sedan 2007 är det lagligt för privatpersoner att köpa alkohol i andra EU-medlemsländer. Vi har tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av alkohol till svenska privatpersoner, vilket innebär att vi ansvarar för att betala in alkoholskatt och moms till staten.

Vilka betalsätt erbjuder ni?

På Lauréns vinhandel kan du betala dina varor med både faktura (14 dagars betalningsfrist) och med betalkort som Visa och Mastercard.

Betala med Faktura för kunder med Svenskt personnummer
Välj i kassan att betala med faktura som du betalar inom 14 dagar. Fakturan hanteras därefter av Svea Ekonomi som är en ledande aktör i Norden inom finansiella och administrativa tjänster. Fakturan skickas ut separat till den mail som du anger vid ditt köp hos oss. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer för Svea Ekonomis administration. För att handla mot faktura anger du ditt personnummer i kassan så gör Svea Ekonomi AB en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du måste vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och att du är över 20 år. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Högsta kreditgränsen som medges är 20.000 kr.

Betala med Visa/Mastercard
Vi tar emot visa och mastercard och själva betalningen sker på Dibs säkra sida där du anger dina kortuppgifter på ett krypterat sätt. Det tillkommer inte någon kortavgift.

Är det säkert att betala på Lauréns vinhandel?

All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. När du gör din betalning är det endast du som kund och betalningsleverantören som ser ditt kortnummer via en krypterad förbindelse.

Hur lång tid tar paketeringen av mina varor ?

Vi paketerar dina varor inom 24 timmar, om någon vara skulle vara tillfälligt slut så kontaktar vi dig för att föreslå en utbytesvara.

Hur lång tid tar frakten?

Efter dina varor är paketerade hämtas ditt paket och det transporteras det hem till dig inom 5 - 15 vardagar.

Kan jag betala för varorna vid leverans?

Alla beställningar betalas direkt på webbplatsenn antingen mot faktura med 14 dagars betalningsfrist eller med betalkort som Visa och Mastercard. Betalas varorna med betalkort debiterar vi beloppet då varorna skickas från oss.

Hur använder jag en kampanjkod?

Har du fått en kampanjkod och vill använda den vid ditt köp slår du in den i varukorgen på webbplatsen. Beloppet dras då från den totala summan på din order.

Hur ändrar jag i min varukorg?

För att ändra i din varukorg klickar du på varukorgen i högra hörnet på hemsidan. Du hamnar då i din varukorg som innehåller dina varor. Här kan du enkelt ändra antal varor genom att välja antal i fältet bredvid din vara. För att ta bort en vara klickar du på krysset bredvid din vara.

Hur fungerar önskelistan?

Vill du spara dryckesvaror för framtida beställningar kan du spara dem i din önskelista via hjärtsymbolen som finns på både produktsidan och kategorisidan. Klicka på hjärtat och varan sparas på din personliga sida under ”önskelista”. För att kunna göra detta behöver du skapa ett kundkonto.

Kan jag handla varor hos er dygnet runt?

Ja, du kan dygnet runt handla varor på vår webbplats

Kan jag lämna tillbaka varor som jag redan har hämtat ut?

Från att vi lämnat ifrån oss ditt paket har du 60 dagars öppet köp. Vill du ångra ditt köp följer du våra förhållningsregler som du kan läsa om under Frakt och Paketering

Jag försöker skapa ett användarkonto, men det går inte. Vad ska jag göra?

Kontakta oss på kundservice@laurensvinhandel.se så hjälper vi dig

Vems är ansvaret om något går fel?

Vi tar alltid ansvar för fel orsakade av oss och den speditör vi anlitar för transporten så du kan känna dig helt trygg.

Varför måste jag uppge mitt personnummer när jag skapar ett användarkonto?

För att handla varor av oss behöver du vara över 20 år och detta kontrolleras vid köpet. Vi begär personnummer för att också säkerställa att den som köper varor även är den som hämtar ut dem.
 
De senaste 3 åren har vi blivit testade av bland annat UNF som är en organisation som arbetar med alkoholpolitik. Testerna går ut på att försöka genomföra köp av alkoholhaltiga varor av personer som är under 18 år. 2010 Lyckades en 18-årig kvinna handla alkoholhaltiga varor hos oss vilket vi agerade på och ökade ålderskontrollen ytterligare. Detta har inneburit att ingen under 20 år har lyckats handla alkoholhaltiga varor hos oss sedan 2010. Detta inkluderar 2 ytterligare försök av minderåriga från UNF.
 
Transportföretagen som hämtar våra varor är också väl medvetna om att de inte ska leverera till personer under 20 år och obligatorisk ålderskontroll sker vid deras leveranser.

Hur används mina personuppgifter?

Vi är ansvariga för de personuppgifter du som kund lämnar. Vi använder och våra underleverantörer använder insamlade personuppgifter för att genomföra den aktuella beställningen, för vår interna analys för marknadsföringsändamål samt för att lämna skriftlig information om andra erbjudanden och övriga produkter och tjänster. Om du vill ta del av, ändra/rätta, ta bort registrerade uppgifter eller få vidare information om behandlingen kan du kontakta oss på kundservice@drinko.se. Samma sak gäller om du inte vill att uppgifterna ska användas för direktmarknadsföring.